Pedagogikk og tilnærming

Quest tema 2025: Eventyr og fortellinger

Målet med Quest er å vekke nysgjerrigheten hos alle - både små og store. Og årets tema er ekstra spennende.

Barn og voksen sitter i hengekøye og leser

En verden av oppdagelser

Årets Quest tema er «eventyr og fortellinger». Vi ønsker å skape økt fantasi, lek og leseglede hos barna.

Barn som leser
Lesekrok

Visste du at

... en av tre foresatte oppgir at de leser få eller ingen bøker for barna sine, og at norske ti åringer har den laveste graden av leseglede blant de sekstifem landene som er med i den internasjonale PIRLS undersøkelsen?

En invitasjon til undring, refleksjon og utforskning sammen med barna

Temaet «eventyr og fortellinger» gir mange muligheter for undring, refleksjon og utforskning. Når vi tar frem en bok sammen med barna oppleves det som om tiden stopper opp. Vi kjenner på ro og lar fantasien lede oss avgårde i bøkene, leken eller i dramatiseringen. Lek er en kilde til glede og læring. Temaet byr på mange muligheter til å undres over og lære mer om verdier, kulturer, samarbeid og språk. Quest-temaet “Eventyr og fortellinger» skal kunne vekke glede og nysgjerrighet hos alle – både små og store.

Vi bader barna i språk og bøker

Barn som strever med språket kan komme inn i en ond sirkel, hvor de kan oppleve å ikke være en del av et inkluderende felleskap som en konsekvens av språkproblemene. Så sett frem bøker, og la barna «snuble» i bøker. Legg de på en pute på gulvet, på en ledig plass i garderoben, på spisebordet og skap gode bibliotek fremfor bortgjemte bokkasser. La barna se forsiden av boken, som er den første invitasjonen inn i fantasiens verden.

Vi gleder oss til et spennende Quest-år og mange spennende prosjekter!

Pedagogikk og tilnærming

Dette er barnehagen vår